Perbuatan Sunat Pada Hari Jumaat

Hari Jumaat merupakan hari yang mulia juga dikatakan sebagai penghulu segala hari. Malah Kiamat juga dikatakan berlaku pada hari Jumaat.

Sebenarnya terdapat banyak perkara/perbuatan sunat yang boleh dilakukan pada hari yang mulia ini.
Antaranya ialah : 
Sumber : FB 

1. Memakai Minyak Wangi
Kalau hari lain pun pakai, hari jumaat pilih lah bauan yang paling korang suka. Digalakkan pilih yang non-alcohol sebab senang nak pakai bawa sembahnyang. Lelaki pun pakai la jugak kalau nak pergi sembahyang jumaat. Tenang sikit orang sebelah nak sembahyang takdelah nak pengsan sebab bau tungkik peluh.

2. Mandi
Ini paling asas lah kan. Kalau kau hidup cam omputih seminggu 2 kali je mandi itu aku tak tau lah nak cakap apa. haha. 

3. Pakai Celak
Surma ialah celak. Perempuan boleh la pakai tapi lelaki aku tak pasti pulak nak pakai jenis yang macam mana. Jadi kalau ada sesiapa yang tahu, harap dapat beri pencerahan. 

4. Potong Kuku
Ada hari yang elok/ patut untuk kita potong kuku dan antaranya ialah hari jumaat. 
Jadi luangkan sikit masa untuk potong kuku hari ini. 

5. Bersugi
Disarankan agar bersugi dengan kayu sugi (Miswak). Rasanya mungkin ada jual la kot cuma aku pon tak pernah try lagi. Kalau berus gigi macam biasa pon boleh la kot huhu..

6. Pakai cantik/hensem
Pakaian cantik ni tak semestinya yang baru. Cukuplah sekadar bersih dan tak lusuh. 
Yang penting tutup aurat. 

7. Bacalah Surah al-Kahfi
seorang kawan aku pernah cakap banyak kebaikan baca surah al-kahfi. Contohnya
(H.R Baihaqi- Rasulullah bersabda :
Barangsiapa yang membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah akan meneranginya dengan cahaya dari Jumaat yagn dia baca kepada jumaat yang berikutnya "




36 comments

  1. yg ein selalu buat, potong kuku.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah.. kadang2 tu terlupa jgk .. huhu

      Delete
  2. salam jumaat yunk..setiap jumaat ja saya msti ptong kuku..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. itulah kn.. senang je dh boleh dapat pahala. :)

      Delete
  3. amalan2 sunat di hari jumaat.. nice sharing...

    ReplyDelete
  4. thanks share.. tak pernah guna sugi n celak tu huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala dgn licha dear.
      sugi punya rupa pon tak pernah tgk. hahahahah

      Delete
  5. Thank you for sharing kak Licha :)

    ReplyDelete
  6. Perkongsian ilmu yang hebat. Terima kasih Licha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama lyn :) semoga bermanfaat

      Delete
  7. Salam perkongsian yang baik :) thanx ye dah singgah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama :)
      nnti licha free licha singgah lagi ye

      Delete
  8. dan banyakkan berselawat... :)
    salam jumaat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas tambahan info .
      Nice :)

      Delete
    2. sama-sama..
      dah ada dalam gambar tu, cuma tak dinyatakan kat bawahnya je.. hehehe

      Delete
  9. Jom sama-sama praktikkan..salam Jumaat Licha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Raudzah..
      terima kasih ye salu singgah sini

      Delete
  10. Semoga dgn amalan sunat ini kehidupan kita bertambah berkat.. aamiin..
    menabung sini Licha.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. insyaAllah ye Khir..
      sama-sama tingkatkan amalan ..

      Delete
  11. alhamdulillah... semoga kita mendapat keberkatan hari jumaat. amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. amalan mudah untuk dapat pahala. :)

      Delete
  12. Mandi, pakai perfume, potong kuku. Alhamdulillah dapat juga berkat hari Jumaat ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi.. yup.
      bagus dear.. :) teruskan ye

      Delete
  13. semoga kita mendapat lebih keberkatan di hari jumaat yang mulia...insyallah...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes totally agree the most :) tenkiu ye azlan.. hihi

      Delete
  14. banyak amalan sunat hari Jumaat kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu.. cuma kadang2 kita dh buat pon.
      contohnya potong kuku. hihi

      Delete
  15. Replies
    1. ye dear .. insyaAllah :) moga2 dpt keberkatan jumaat

      Delete
  16. Nice share dear. Dapat pahala sekali awak (: xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenkiu..sekali skla kena jugak share benda berfaedah kan ?

      Delete