10 Perbuatan yang Mewarisi Kepapaan


Salam Jumaat kepada korang semua.
Mari kita lihat apakah antara 10 perbuatan yang mewarisi kepapaan. 

1. Menjahit pakaian ketika sedang dipakai dibadan

2. Bersegera keluar dari Masjid

3. Menyisir rambut dengan sikat yang patah

4. Meninggalkan doa untuk kedua ibu bapa

5. Cungkil gigi dengan pencungkil kayi (gunalah tali)

6. Memakai seluar ketika sedang berdiri

7. Tidur selepas solat subuh

8. Menyapu rumah pada malam hari

9. Duduk dibendul rumah

10. Memanggil kedua ibu bapa dengan namanya


tidak ada hadis sahih berkenaan isu ini, tapi adalah digalakkan agar kita meninggalkan perbuatan-perbuatan yang disenaraikan seperti diatas. Yelah, tak kan nak panggil ibu bapa dengan nama kot kan?. Biadap namanya. Jadi renung-renugkan dan selamat beramal :) 


42 comments

  1. kan..tapi kebanyakkan yang ada kat atas tu, kita sendiri buat tanpa sedar, pakai seluar sambil berdiri, semua buat kan> Wanita ke Lelaki ke. Rasanya, boleh diexpandkan lagi istilah seluar tu, kain mungkin. Cungkil gigi apatah lagi,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hm.. itulah kn. .kdg2 org endah tak endah je benda ni. tapi dh tw apa salahnya di elakkan.

      Delete
  2. salam jumaat adik. perkongsian yang bermanfaat.. bersama kita menjauhinya..

    ReplyDelete
  3. salam jumaat yea...nice info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam selasa dear (sorry lambat komen) huhu.. eh, hadiah tu nk bagi kat siapa nih?

      Delete
  4. Apa yang perlu di tinggalkan,kita tinggalkan dan jauhi.InshaAllah hidup diberkati :)

    ReplyDelete
  5. bagus utk kita sama-sama amalkan dan banyak kebaikannya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye setuju.. :) selamat beramal kearah kebaikan

      Delete
  6. wahh maklumat baru yang acik dptkan..thanks haring

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome acik. tengkiu selalu singgah sini .. hehe

      Delete
  7. Slm jumaat liza..tima kasih berkongsi info :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama Adrianna :) harap2 tambah ilmu..

      Delete
  8. Perkongsian yg sgt bermanfaat.. t kasih.. Salam Jumaat Licha.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama Khir :) terima kasih ye salu singgah sini ...

      Delete
  9. Selalu dengar pesanan ni liza..yang baik tak salah ikutkan walau tak ada hadis yang kukuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu.. apa salahnya berubah ke arah kebaikan kan?

      Delete
  10. Insyallah akan cuba menghindari dari kesmua perkara di atas..terima kasih atas peringatan ini awak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama- sama usaha ye. :) harap2 rezeki bertambah lagi pasni

      Delete
  11. Antara 10 perkara yang disenaraikan seperti di atas, rasanya kesepuluh-sepuluh perkara tersebut sering dilakukan saya. Patutlah asyik sengkek je. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. betul tu. kadang2 tak perasan. rasa mcm ok je kan. hmm..

      Delete
  12. Liza Licha : camne nak buat tempat komen camni eyh? camne setting, mintak email boleh? nak buat camni jugak? tapi nanti ada notification tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada notification nya Akmall. :) amacam ok tak pakai G+? hehe

      Delete
  13. Yang tidur selepas solat subuh tu pernah dengar.. Rezeki susah nak masuk kata orang2 tua.. Yang lain2 tu ari ni baru tau.. Dah kena buang sikat patah.. Huhuhu..
    http://miezashaklee.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.. sama dgn licha. sikat patah dah berbulan-bulan tapi still guna jugak. hahah.. susah betul

      Delete
  14. great info :D dah tahu serba sikit . Insyaallah akan cuba di praktikkan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama lah kita. :) usaha ke arah kebaikan ye

      Delete
  15. yuhuuu samlam kenal sambil jenjalan terus follow #363

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenkiu Cikji :)
      salam kenal ye.. hihi..

      Delete
  16. 1st time dengar pasal pakai seluar tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) betul tu akmal. lama menghilang ye? hehe

      Delete
  17. Baru tau tak elok eh pakai seluar sambil berdiri?

    ReplyDelete
  18. kadang2 kalau seluar ketat.. sambil baring pun bleh nk pakai... :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah. pakai seluar berdiri tu dah jadi habit dah. huhuhu

      Delete
  19. satu je ika pernah dengar, tidur selepas subuh tu, abah mama selalu cakap nanti pintu rezeki tertutup bila tidur lepas subuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang tu betul sgt. tapi ssh la nk buat. huhuh.. salu je tidur balik

      Delete
  20. hehehee,, ina pun ada terkadang buat benda2 yg dilistkan tu kak... lagi2 menyapu tgh malam... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah kan. nak sapu siang tak de masa sbb kerja.
      :)

      Delete