Petua Menghilangkan Parut

Aku ada satu petua yang bagus untuk menghilangkan parut. Begini ceritanya, sehari sebelum majlis pernikahan aku jatuh tersembam ke lantai dan mengalami hentakan yang agak kuat sebab aku tak sempat tahan dengan tangan, akibatnya rahang aku lari (misaligned jaw) dan luka yang agak dalam di bahagian dagu yang kini meninggalkan parut. :( 

Jadi makcik aku telah kongsi satu petua yang agak mujarab dan paling penting berkesan!.  Dengan hanya menggunakan bahan semulajadi yang terdapat dibelakang rumah, ianya sungguh menjimatkan poket dan mudah. Jadi bahan-bahan yang diperlukan ialah seperti di dalam gambar dibawah: 

 1. Kunyit hidup
2. Daun pisang
3. Garam 

Caranya ialah mula-mula tumbuk kuyit hidup sehingga lumat (macam tumbuk sambal) , kemudian letak sedikit garam. Selepas itu bungkus sebatian di dalam daun pisang. 

Langkah terakhir ialah dengan memanggang bungkusan kunyit (letakkan diatas sudu) dan diletakaan diatas api dapur. Pastikan api kecil jangan sampai hangus. Tujuan kita ialah cuma untuk memanaskan sebatian tersebut.

Biarkan sehingga suam, kemudian letakkan dibahagian berparut. 

Ulang langkah tersebut setiap hari. InysaAllah parut yang baru akan cepat hilang. 
Kalau parut lama ambil masa sikit lah. :)

Selamat Menghilangkan Parut ye Semua. 




p/s: Sebarang pertanyaan boleh tanya diruang komen ok.

35 comments

  1. haiiitttt. bagus jugak tips ni. domo arigatouu :D

    ReplyDelete
  2. macam senang jer petua nie...boleh try nanti nie..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. boleh cuba...mgkn boleh hilangkan parut² kat muka ni...

    ReplyDelete
  4. Ha..kunyit tu mmg mak sllu guna..

    ReplyDelete
  5. wah..boleh cube nie.. nk ilangkn parut dekat kaki..hihi

    ReplyDelete
  6. mcm tu mudahnya..lya pun da parut kat dahi tpi parut lama bekas jahitan

    ReplyDelete
  7. Hmm first time baca petua ni..Thanks Licha..

    ReplyDelete
  8. boleh cuba ni kak licha... kene upah org suruh tumbuk dulu.. hehehe :)

    ReplyDelete
  9. ya kaaaa....mcm bleh cuba jeeee.....parut campakkk..uwwwaaa

    ReplyDelete
  10. sgt bermanfaat... bleh la try buang parut kesan gigitan pacat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gigit pacat jadi berparut ke dear?. Hm.. boleh cuba ye

      Delete
  11. wow... petua tradisional memang terbaik :)

    ReplyDelete
  12. hi.. saya tag awak utk liebster award.
    http://iyqa92.blogspot.com/2014/05/liebster-award-nomination.html

    ReplyDelete
  13. adehhhhhh ika dapat bayangkan macam mana sakitnya licha terjatuh tu T_T

    anyway, bagus petua ni...first time ni tahuuu....padahal kat rumah ni berlambak ika simpan buku petua tradisional..tp takde pulak pasal kunyit garam n daun pisang ni...huuuu..tq sharing licha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sakit.. 3 hari tak makan. bayangkan lah azab masa sanding tu.. :)
      anyway, the past is past kan.
      dapat jugak licha 1 petua yang best untuk kongsi dengan korang semua. hihi

      Delete
  14. macam takut je nak letak kunyit tu..nanti kuning je nampak..huhu apepun thanks liza share :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) memang akan kuning skit la. tapi memang berkesan untuk hilangkan parut fiza :)

      Delete
    2. bolehlah cuba nanti..pastu dok rumah je..hihi

      Delete
  15. berkesan ye kak? tapi, kunyit hidup tu, xtinggal bekas ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. sangat berkesan. lebih berkesan dari yang beli kat farmasi tu. :)
      xd bekas cuma warna kuning skit la .. lepas tu dah ok

      Delete
  16. wahh thanks ye hihi :D <33

    cuma takut kuning tu je lah ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena buat malam2 dear :) supaya bila masa siang tu cantik je.
      malam kuning sikit takpe.

      Delete
  17. Boleh try pasni,thanks for sharing :)

    Datang BW & FOLLOW rakan sponsor GA Syira :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. no problem dearie :)

      thank a bunch

      Delete
  18. untuk parut jerawat blh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam :) boleh jugak. Cuma parut yg lama akan ambil masa sikit ah
      untuk hilangkan jerawat boleh tengok post -- tips hilangkan jerawat.

      Delete
  19. cam snang je nie...sya mhu cuba lah...

    ReplyDelete
  20. Setuju dengan petua tradisional memang membantu hilangkan parut. Tapi, nak lagi berkesan, saya amalkan juga cara moden iaitu suplemen sebab suplemen merawat dari dalam, cara tradisional rawat dari luar. Hasilnya boom! best :)

    ReplyDelete