TIPS ~ Makanan bagi cerah Kulit

Hye semua..

Alhamdulillah, rajin sikit dah nak menaip sekarang . :) 

aku memang suka baca tips, petua dan segala pasal kecantikan. jadi bagus jugak kalau aku kongsi ye tak?.
bagi mereka yang risaw untuk mencuba produk-produk memutihkan kulit yang berada di pasaran boleh la mencuba dengan kaedah tradisional kat bawah ni.

1. TIMUN 

ambil timun segar dan kisar. titiskan air perahan lemon. letak di seluruh wajah dan leher selama 15 minit. 
bilas dengan air suam. done!.. itu sahaja.

2. YOGURT
cara nya ialah campurkan 2 sudu besar yougurt dengan air perahan limau nipis.Gaulkan dan sapu keserata wajah dan leher..

3. STRAWBERI
untuk strawberi pulak, caranya ambil 5 biji strawberi kisar dan hancurkan. campur dengan susu segar secukupnya. kemudia oleskan (sapu) ke muka dan leher. Bilas dengan air bersih apabila sudah kering.
Tips ni aku rasa agak membazir.. dah la mahal baik aku makan je strawberi tu.. :)

4. KOPI
Kopi mampu menghasilkan minyak antioksida yang boleh mencerahkan dan menghaluskan kulit wajah.
caranya campurkan serbuk kopi dengan minyak zaitun dan tepung sengkuang. kacau dan lulurkan keseluruh badan. Biarkan sejam baru bilas dengan air campuran garam. Selepas tu, mandi macam biasa.

5. BETIK
tips yang terakhir ialah menggunakan betik. Ambil betik yang masih muda, (bukan yang masak seperti gambar diatas :P) potong dan kisar. titiskan air limau nipis. Sapu pada wajah dan leher.

pendapat aku lah kan, kalau kulit hitam manis pun ok asalkan cantik, licin dan sihat. 
ok, itu saja.. psstt.. ada cadangan supplement tak untuk bagi putih melepak. ?. nak try.. hee..

5 comments

  1. serius kopi boleh buat kulit jadi putih???? wahhhh selama ni ngat menambahkan kegelapan diri.. hewhewhew

    ReplyDelete
  2. yup ainaa.. kopi ada antioksidan yg sangat tinggi.. :) cuba la.. insyaallah menjadi.

    ReplyDelete
  3. Kesemua jenis makanan dan minuman yang tersenarai, Mieya amat payah sekali nak ambil.. Wuaaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mieya.. hm.. mcm tu susahlah skit ye. xpun amik supplement je lah.. senang skit.. :)

      Delete
  4. saya pilih timun dan yogurt. i like! :)

    ReplyDelete